fbpx

EES Adfærdsterapeut med speciale i stress og traumer

Denne uddannelse er helt unik, og er sammensat som en efteruddannelse til vores uddannede Hundetrænere.

Uddannelsens sammensætning og dybdegående fokus på stress og traumer, finder du ikke andre steder i Danmark.

Den er sammensat af undervisere der er specialiseret i traumer, nervesystemet og hjernen, og sætter fokus på alt det som ligger før adfærden, da vi ikke er interesseret i at arbejde med adfærden alene, da den blot er et udtryk for en underliggende tilstand i nervesystemet.

Adfærden er altså blot et symptom, og er derfor et produkt af noget bagvedliggende. Det er netop dét du bliver uddannet i at arbejde med.

Kombinationen af de forskellige emner, gør os i stand til at tilbyde jer en uddannelse, hvor vi har alle de elementer med, som det kræver for at arbejde i dybden med den komplekse kunst det er, at arbejde med traumer. 

Du finder altså ikke en uddannelse i hele Danmark, som matcher dette niveau!

Kom på listen til holdstart i 2026!

Uddannelsen til EES Adfærdsterapeut med speciale i stress og traumer, er for dig som...

Denne uddannelse henvender sig til dig, som ønsker at få en dybdegående faglig viden, og en masse praktisk erfaring, således du kan arbejde med adfærdsudfordringer, og særligt beskæftige dig med traumatiserede og stressede hunde.

OBS! Du SKAL have gennemført EES Integral Hundetræner Uddannelsen, for at kunne blive optaget på denne overbygning.

Traume er et buzzword indenfor mennesker for tiden. Med god grund. Men af en eller anden ukendt årsag, arbejdes der sjældent med traumer indenfor hundeverdenen. Dels fordi der er meget få fagpersoner som er uddannet indenfor traumer, og dels fordi denne essentielle viden, stadig er meget ukendt og ny når det kommer til hunde.
At interessere sig for hundens krop og dens ubevidste forsvar via sanser og reaktions- og adfærdsmønstre, kan vi arbejde i dybden med dens nervesystem og tilstand.

Dette perspektiv er stadig en sjældenhed, selvom nyere forskning – igen og igen – fortæller os, at hunden ikke kan komme sig eller hele, hvis den ikke føler os tryg, og at tryghed er en individuel størrelse, som kræver kropslige ressourcer, og forståelser for dens nervesystem.

Udsættes hunden for en overvældende oplevelse tidligt i livet, gentagende gange eller af vedvarende følelsesmæssigt svigt, kan den udvikle et traume. Det kan derefter dukke op som en stressreaktion i mere eller mindre uforudsigelige sammenhænge. Det er en kropsligt forankret tilstand, som mange hunde lever med i forskellig grad.

- Nikoline Kitsja Andersen. Specialiseret i traumer, tilknytning, og følelsesmæssig regulering.

Med en kombination af navne som Nikoline Kitsja Andersen, Michael Eifer, Bettina Hvidemose, Renée Kristiansen  er denne uddannelse fuldstændig unik!

Du undervises i at behandle og skabe et trygt, udviklende miljø for hunde med udfordringer, stress og traumer og samtidig inviteres du på en personlig rejse mod selvindsigt og forståelse for både dig selv og din hund.

Som adfærdsterapeut er det helt afgørende, at vi er bevidst om vores egne mønstre, kender vores triggere og at vi kan regulere vores eget nervesystem. Ellers kan vi ikke regulere hundens nervesystem – og eventuelt ejerens. Vi skal blive i stand til at fralægge os fikser-mentaliteten og møde hunden hvor den er. Vi skal lære at formidle vores viden til ejeren, uden at have ambitioner på deres vegne.

Vi skal altså kende vores styrker men også vores begrænsninger. Netop dénne del kræver både træning og selvindsigt og uddannelsen er derfor også i høj grad en indre rejse for de studerende. Traumefarvandet skal undersøges og behandles med ro, korrekt dosering, blidhed og en kæmpe respekt for nervesystemet.

Praktisk info om uddannelsen:

Kom på listen til holdstart 2026!

Varighed:  Ca. 8 måneder
(Max. antal: 14 deltagere)

  • 6 moduler – online og fysisk fremmøde = 85 timer (ca. 113 lektioner)
  • Øvehunde sideløbende: 
    3 forløb med forskellige hunde = 24 timer (ca. 32 lektioner).
  • Skriftlige opgaveskrivninger (ved ordblindhed findes anden løsning) = 30 timer (40 lektioner)
  • Forløb med én hund i forbindelse med eksamen = ca. 8 timer = (ca. 10 lektioner)
  • I alt: ca. 195 lektioner 

Hertil kommer litteraturlæsning og anden forberedelse.

Timetallet er selvfølgelig vejledende, da vi altid kigger på de pågældende hunde og fører og nogle gange stopper undervisningen tidligere, og andre gange senere.  

Sted: Uddannelsen bliver  afholdt i Aalborg og Hirtshals.

EES adfærdsterapeut med speciale i stress og traumer

Vil du vide mere om EES Adfærdsterapeut med speciale i stress og traumer Uddannelsen?

Uddannelsens undervisere

Såfremt nogle af underviserne bliver forhindret, eller ikke har mulighed i at deltage på det pågældende hold,
bliver de erstattet med en anden tilsvarende underviser

Nikoline Kitsja Andersen

Instruktør, adfærdsterapeut, psyko- og traumeterapeut, supervisor, og grundlægger af uddannelsen. 

Læs mere om Nikoline her.

Nikoline Kitsja Andersen adfærdsbehandler adfærdsterapeut

Michael Eifer

Instruktør, verdensmester og har konkurreret tværsportsligt i mange år med flotte resultater.

Læs mere om Michael her.

michael eifer adfærdsbehandling

Renée Kristiansen

Erfaren hundeadfærdsinstruktør, adfærdskonsulent og ernæringsterapeut på tværs af hunde, heste og katte.

Læs mere om Renée her.

Renée Kristiansen ernæringsterapeut hund

Bettina Hvidemose

Indehaver af Center for dyreterapi, og har et vanvittig langt CV af uddannelser og kurser, som vi selv synes I skal kigge nærmere på.

Læs mere om Bettina her.

bettina hvidemose
EES Adfærdsterapeut uddannelsen

Uddannelsens faglige indhold:

(Datoer fastsættes i løbet af 2025)

Stress behandlings-modulet

2 dages modul

Dato kommer 
Sted:
Sofiendalsvej 83, Aalborg

Undervisere:
Michael Eifer og Nikoline Kitsja Andersen

  • Udlevering af studiehåndbog, og gennemgang af uddannelsens forløb
  • Introduktion til stress og traumer i hundens liv
  • Neurobiologi: hvordan stress og traumer påvirker hundens hjerne
  • Det autonome nervesystem: sympatikus, parasympatikus og vagusnerven
  • Akut vs. kronisk stress: forskelle, symptomer og konsekvenser
  • Overlevelsestrategier: kamp, flugt, frys og kollaps (shutdown)
  • Hormonelle påvirkninger: kortisol, adrenalin og oxytocin
  • Stresssignaler hos hunde: hvordan aflæses de?
  • Hvorfor lever vilde dyr ikke i konstant stress?
  • Cases og analyse
  • Journalskrivning, dokumentation mv. 
  • Samarbejde med ejere om behandlingsplaner​
  • Evaluering af behandlingsprogression​
  • Miljøtræning
  • Socialisering 
  • Omplaceringshunde 
Litteratur: Kommer

Fysiologi-modulet

2 dages modul

Dato kommer 
Sted:
Center for Dyreterapi, Hirtshals

Undervisere:
Bettina Hvidemose

  • Fysiologien bag stress
  • Neurofysiologi i relation til stress, angst og aggression
  • Sammenhænge mellem stress og fysik
  • Nervus vagus og det parasympatiske nervesystem
    • Det kranio sakrale perspektiv
    • Smerter og adfærd
  • Indlæringspsykologi perspektiveret til neurofysiologi
  • Teknikker til træning med afsæt i ovenstående emner 

 

  • Mere info kommer..
Litteratur: kommer

Traume-modulet

2 dages modul

Dato kommer
Sted: 
Sofiendalsvej 83, Aalborg

Undervisere: Nikoline Kitsja Andersen

  • Hvad er et traume? Typer af traumer (choktraumer vs. udviklingstraumer)
  • Tidlige traumer hos hvalpe og unghunde – hvordan ses de senere i livet?
  • Tilknytningsmønstre: tryg, utryg, ambivalent og desorganiseret tilknytning
  • Hvordan menneskets tilknytningsmønstre påvirker hundens adfærd
  • Polyvagal teori: hvordan den forklarer stress- og traumereaktioner hos hunde
  • Følelsesmæssig regulering: hvordan en tryg relation kan hjælpe hunden
  • Traumetriggers: hvordan identificeres og håndteres de?
  • Immobilisering og behandling
  • Desensibilisering og modbetingning som en del af traumebehandling
  • Hvordan kan hundens naturlige adfærd bruges til at regulere stress?
  • Cases og analyse
Litteratur: Kommer

Ernærings-modulet

2 dage 

Dato kommer

Sted: Center for dyreterapi, Hirtshals
 
Underviser: Renée Kristiansen
 

Dag 1: 

Grundlæggende ernæringslære, fodertyper fordele/ulemper, lovgivning, mikro-analyselære, energiberegningslære mm. (Bygges ovenpå den viden man allerede har fået på Hundetræner uddannelsen)

Dag 2: 

Vi kigger på ernæringens betydning for hjerne og adfærd samt de processer og systemer i kroppen, der aktiveres og belastes under langvarige stresspåvirkninger og tilstande. Her kigger vi bl.a. på ernæringens funktion for nerveceller, signalstoffer og kommunikation mm. Vi skal også kigge på ENS (det enteriske system) i hundekroppen, samt grundlæggende lære om ernæring og stress. Kan hundens foder fx spille en rolle i at afhjælpe eller tilmed forværre den givne tilstand, som hunden befinder sig i? Hvad kan en kronisk og/eller langvarig stresspåvirkning gøre ved næringsstofbalancen, og hvad betydning har det for hunden og hundens ernæringsmæssige behov? Vi kigger på studier, cases fra mit arbejde som ernæringsterapeut og dykker også ned i enkelte specifikke næringsstoffer. 

Adfærdsterapi og diagnose-modulet

2 dage

Dato kommer
Sted: Sofiendalsvej 83, Aalborg

Undervisere: Michael Eifer og Nikoline Kitsja Andersen

  • Separationstraumer: forståelse og håndtering
  • Lydsensitivitet og chokreaktioner (fyrværkeriangst, torden osv.)
  • Hypervigilans og overreagerende adfærd
  • Reaktive hunde: stress eller aggression?
  • OCD-lignende adfærd og stereotypier forårsaget af stress
  • Diagnoser og feltet, herunder angst, PTSD mv.
  • Shutdown-tilstande: når hunden “lukker ned”
  • Frustrationsrelaterede adfærdsproblemer
  • Hvordan adfærdsproblemer fejldiagnosticeres, og hvorfor traditionelle metoder ofte fejler
  • Individuelle cases: Analyse af deltagernes egne cases
Litteratur: Kommer

Journal og Certificering

1 dag

Dato kommer
Sted: Sofiendalsvej 83, Aalborg

Opsummering af:

  • Journalskrivning, dokumentation mv. 
  • Samarbejde med ejere om behandlingsplaner​
  • Evaluering af behandlingsprogression​
  • Miljøberigelse og aktivitetsplanlægning​
Mere info kommer

Nervesystemet fra A-Z


Sted: Online

  • Introduktion til neurobiologi: Hvad er nervesystemet, og hvorfor er det vigtigt?
  • Det centrale nervesystem (CNS) vs. det perifere nervesystem (PNS)
  • Nervesystemets rolle i adfærd, læring og følelser
  • Hvordan nervesystemet udvikler sig fra hvalp til voksen hund
  • Forskel på instinktive og tillærte reaktioner
  • Det autonome nervesystem (ANS): Sympatikus vs. parasympatikus
  • Fight, Flight, Freeze, Fawn – hvordan nervesystemet reagerer på stress
  • Vagusnervens betydning for hundens trivsel og regulering
  • Selvregulering i hundens krop
  • Hvordan læring og hukommelse er forbundet med nervesystemet
  • Klassisk og operant betingning fra et neurobiologisk perspektiv
  • Hvornår og hvordan læring ”sætter sig fast” i nervesystemet
  • Hukommelsesformer: Procedural hukommelse vs. episodisk hukommelse hos hunde
  • …og meget meget mere..
Mere info kommer

Ønsker du at sikre din plads?

Holdstart i 2026

ÅBEN FOR TILMELDING

bliv uddannet EES Adfærdsterapeut med speciale i stress og traumer

Din investering

Uddannelsens varighed: 8 måneder 

Deltagelsesgebyr: 16.900 kr.

(Early bird pris ved tilmelding før 1/1-26: 14.900 kr.)
Ved tilmelding betales 2900 kr. Resterende beløb skal forfalde 30 dage inden uddannelsesstart eller gennem afdragsordning (8 mdr.) med beløb 1500 kr. pr. mdr. (Ved earlybird pris)
+ 500 kr. i afdragsgebyr.

Udgifter til bøger og materiale er inkluderet i prisen!
Du får tilsendt en opstartspakke med bøger og velkomst inden uddannelsesstart.

Afsluttende certificeringsgebyr: 500,-

Optagelseskrav:

  • Kursisten skal have gennemført EES Integral Hundetræner Uddannelsen.
  • Kursisten skal være fyldt min. 25 år. Der gives ikke dispensation.
  • Kursisten skal have minimum 2 års erfaring med hundetræning i en klub eller fra privat underviser. Der kan i visse tilfælde gives dispensation.

Har man gennemført og bestået Hundetræner uddannelsen, får man automatisk adgang til denne overbygning.

Vi mener det er vigtigt, at kursisterne kan sparre og lære af hinanden, både fagligt og praktisk. Vi udvikler os når vi er sammen med andre mennesker, og man skal som hundetræner øve sig på hinanden. Derfor skal der også være tilmeldt min. 8 deltagere tilmeldt.

Krav for at kunne bestå uddannelsen:

  • Have max 5% fravær fra modulerne (gælder både fysiske og online). Der kan søges dispensation.
  • Alle obligatoriske forløb med hunde skal være gennemført og dokumenteret.
  • Have læst hele pensum (ved ordblindhed findes anden løsning)
  • Have afleveret og fået godkendt alle eventuelle opgaver af Nikoline 
  • Have bestået certificeringen 

Litteraturliste:

(Inkluderet i prisen)

Traumer hos hunde. Hvordan vi kan udrede, behandle og forløse dem – Nikoline Kitsja Andersen

Fra forlaget Tro-fast:

Stress, angst og aggression hos hunde –  Anders Hallgren

Hundens sprog og tanker – Per Jensen 

Anbefalet ekstra litteratur (ikke inkluderet i prisen):
Kommer

EES Adfærdsterapeut med speciale i stress og traumer

Hvad betyder det at vores uddannelser er integrale?

At vores uddannelser er Integrale, betyder at den er helhedsorienteret, holistisk og inkluderende.

1. Perspektiver

Det er væsentligt at have så mange perspektiver på hundeføreren og hundens udvikling som muligt. Vi arbejder derfor med den hele hundefører og den hele hund. Både krop, sind og sjæl i dets kultur og natur. Vi inddrager altså den kropslige, psykiske, sociale og ydre fysiske dimension af både hund og fører.

2. Udviklingsstadier og niveauer

Vi hjælper bedst hundeføreren, når vi møder dem i øjenhøjde. Her menes at vi forstår, rummer og arbejder med dem ud fra den alder og modenhed de har, den livsfase de er i, og det udviklingsstadie de befinder sig på.

3. Livsområder og udviklingsspor

På vores uddannelse arbejder vi ud fra en forståelse af, at hund og fører hver især kan befinde sig udviklingsmæssigt meget forskellige steder. F.eks. kan hundeføreren være kognitivt stærk, men følelsesmæssigt umoden. Måske har hunden udviklet en høj grad af social intelligens og følelsesmæssig udvikling, mens dens kognitive udvikling sakker bagud. Det kan have stor betydning for, hvor godt samspillet mellem hund og fører fungerer på forskellige livsområder og derfor også være afgørende for, hvordan vi vælger at arbejde med deres relation.

4. Tilstande

Både hund og fører befinder sig i skiftende sindstilstande i løbet af en enkelt dag eller måske endda inden for timer eller minutter. Sommetider er hundeføreren rationel, sommetider emotionel. Det samme gælder for hunden. Nogle gange er de nærværende og andre gange fraværende. Hundeførerens aktuelle sindstilstand er helt afgørende for deres forhold til og arbejde med hunden på den pågældende dag.

5. Typer

På vores uddannelse tilegner man sig erfaring med, at man i sin undervisning, har behov for forskellige tilgange til den enkelte hund og fører. Derfor vil man som Integral hundetræner lære, at forstå de forskellige hunde og fører, og derved imødekomme deres reaktioner og særlige behov.

Ønsker du at sikre din plads på Adfærsterapeut uddannelsen i 2026?

Fotograf: Tobias Park Loennberg