Nikoline er uddannet indenfor psykologiens verden (psykoterapi, traumeterapi og flere andre terapiformer),
og er hundeinstruktør med speciale i relationen og tilknytningen mellem hund og fører, stress & traumer.
Hun er nok en af Danmarks dygtigste behandlere, indenfor adfærdsterapi, grundet hende brede baggrund.
Nikoline’s store styrke er kompetenceudvikling hos hundeføreren, og heling af traumer, hvor Nikoline igennem faglig og personlig indsigt, processer og en terapeutisk tilgang kan kigge ind i hvad der ligger til grund for adfærden, samt arbejde praktisk med at få hund og fører i balance igen.
Når man har oplevet at arbejde med Nikoline bag roret, så kan man ikke benægte at hun kommer helt i dybden
og hjælper med at få bygget en bro mellem det bevidste og ubevidste og bidrager til hundeførerens personlige vækst.
“Følelser smitter, og derfor skal vi som hundeførere være ekstremt bevidste om vores egne følelser
og hvordan de kommer til udtryk.”
– Nikoline Kitsja Andersen
Nikoline er grundlægger af EES integral hundetræner uddannelse, og har sammen med Michael Eifer, udviklet DPT tilgangen, som er den tilgang der undervises i og arbejde ud fra hos Eifer Elite sport. Både i undervisningen, online, og på EES Integral Hundetræner Uddannelsen.
“Jeg har en stærk overbevisning om, at det i sidste ende handler om relationen mellem træner, hundefører og hunden.”
Denne relation skal være grundlag for at skabe et trygt læringsmiljø, således vi kan skabe rammerne for indre udvikling og ydre rammesætning. Kun på denne måde, kan vi arbejde i dybden med os selv og hunden. Det handler om indsigt, forståelse, følelsesliv og ikke mindst anerkendelse.
Mange kompetencer og kvaliteter er ikke kun forbeholdt mennesket. Vi mennesker har ofte en tendens til at tro, at vi er ekstremt enestående og forskellige fra resten af dyrelivet. Der er selvfølgelig forskelle, både på arter og individer, men vi er på mange parametre ikke helt så unikke som vi tilsyneladende har brug for at gå og tro.
Derfor sætter jeg en ære i at møde mine hundeførere med autencitet og gennemsigtighed.
Mine værdier som menneske, hundefører og træner bygger på autencitet, tryghed, samhørighed, udvikling, og glæde.
Erfaring er ikke bare erfaring. Erfaring er i min optik kun brugbar, hvis man har været omgivet af de helt rigtige mennesker, og dér må man sige jeg har været heldig. Jeg har i min tid med hunde, altid været omgivet af de absolut dygtigste hundetrænere, psykologer, terapeuter, coaches, adfærdsbehandlere og hundepsykologer. Derfor er min erfaring ikke bare erfaring!
Jeg vægter faglighed meget højt, og har en bred vifte af uddannelser og kurser, så jeg kan sikre jer, at jeg har den nyeste viden på områder indenfor psykologi, traumer, stress, etologi, biologi, filosofi og ikke mindst er skarpt opdateret indenfor den nyeste forskning og udvikling.
At have en dyb faglig viden er vigtigt, men om vi vil eller ej, er det i det praktiske arbejde med hunden, at man kan se om hundetrænere formår at bruge sin viden eller ej. Mange kan sagtens sige og skrive flotte ting, men kan ikke vise det i praksis. Dem er jeg bestemt ikke én af. Jeg har styr på hvad jeg laver - både fagligt og praktisk!
Metoder, teknikker og faglighed er mit værktøj, men når alt kommer til alt - er min hundetræning og undervisning 100% præget af hvem jeg er som menneske, og det er dét jeg arbejder ud fra. Jeg går ikke ind for kasser og rammer, for hvad gør man så når enten hunden eller hundeføreren ikke passer ind i den pågældende kasse? Jeg mener, at jeg som menneske og hundefører, er mit eget redskab.
Træningsmetoder fejler i sig selv som oftest ikke noget, de er blot overordnede modeller, som er designede til at forme et specifikt resultat. Ville de mon være mere effektive i en følelsesmæssig kontekst og er det muligvis det, som gør, at én metode virker for én hundefører men ikke for en anden?
Det er her der er noget overset i nutidens hundetræning:
Det følelsesmæssige!
..og ikke bare hundens følelsesliv, men i høj grad også vores eget.
Hvorfor glemmer så mange hundeførere, at have fokus på det? Er det overhovedet en forglemmelse, eller er det noget man ikke gør af frygt for at være ”forkert” i forhold til den etablerede træningskultur?
Læs evt. min artikel om det følelsesmæssige aspekt af hundetræningen her: “Drifter eller følelser i hundetræningen”, hvor jeg også argumenterer for den faglige begrundelsen for vigtigheden i at se på det følelsesmæssige i hundetræningen.
Følelser kan opfanges og opleves, også selvom de ikke er vores egne. Det er blandt andet derfor følelser smitter. Empatisk kommunikation åbner op for at mærke efter, at sanse og skabe kontakt med omverdenen. Her kan man mødes og have fokus på hvordan man selv og andre har det, og hvordan det indgår i en bred vifte af hvad der oftest er ubevidst kommunikation. Det er her der er potentiale for at få et helt fantastisk samspil og samarbejde med sin hund!
Vi skal huske, at forskningen viser, at det hovedsageligt er følelser som tager beslutninger, og at det er følelserne der højst sandsynligt ligger til grund for langt størstedelen af tanker og handlinger, da de har en meget kraftig indvirkning på rationalitet.
Nikoline har grundlagt og udviklet DPT tilgangen, som der arbejdes ud fra hos Eifer Elite Sport. Læs mere om tilgangen her.
Det er vores nervesystem, der igennem vores sanser samler information om omverdenen og sender informationen videre til vores hjerne. Nervesystemet er ekstremt kompliceret og er designet til at interagere med andres, også med hundens. Gennem mange forskellige processer, kommunikerer vi med hunden – hele tiden. Altid.
Måske bør man tage fokus lidt væk fra hunden og i stedet kigge indad.. Bør vi sætte flere spørgsmålstegn ved, hvad vi som hundeførere formår både kognitivt, motorisk, emotionelt og endda måske vigtigst af alt intuitivt og kommunikativt. Kan vi rammesætte på både makro og mikro parametre og skabe de bedst mulige forudsætninger for samarbejdet?
Selvagens er evnen til at bruge sig selv og sine kompetencer i samspil med andre, også med hunden. Det indebærer at kunne tænke og føle klart og være bevidst om de processer der er i nuet og anvende dem hensigtsmæssigt.
Vores egen evne til at kommunikere, evne til at navigere i egne følelser samt eget nervesystem. Evnen til at kunne “smitte” med følelser samt at kunne mentalisere og mærke ind i ting fremfor at være låst fast i det rationelle og metodiske, som oftest på ingen måde er blevet fremlagt i samspil med noget af ovenstående.
Billeder er taget af:
Tobias Park Loennberg
Heidi Glisborg, find hende her: www.glisborg.dk